Annons

Kevin Triguero
Kevin Triguero skriver om träning, hälsa och livsstil för Café.

 

Vad är BARRY’S?

Det surras otroligt mycket om nya träningsstudion Barry’s som öppnar den 31:a augusti i Stockholm. Jag hör det nämnas från många olika håll och ibland blir jag till och med aningen förvånad att det spridits så brett. Jag tycker såklart att det är oerhört kul att det fått sådan uppmärksamhet då jag kommer spendera stor del av min tid där.

BARRY’S är en utav de äldsta botique fitness studios i världen och hör inom kategorin ”de mest framgångsrika”. Det hela började för snart 20 år sedan i Hollywood, LA, och har sen dess successivt utökat sina träningsstudios världen över. Numera hittar man Barry’s bland annat i LA, NY, Miami, London, Milano, Dubai och inom någon vecka också i Stockholm.

Det som gjort Barry’s så framgångsrikt är att det lyckats kombinera resultatinriktat träning med en unik förmåga att motivera varje enskild person som deltar på träningspassen att göra det lilla extra varje pass.

Låt mig förklara. Träningen består av två viktiga beståndsdelar för att uppnå riktiga hållbara resultat på kortast möjliga tid.

Konditionsträning och styrketräning.

Varje träningspass består av totalt 30 minuter konditionsträning på löpband i intervallform och totalt 30 minuter styrketräning med fria vikter. Konditionsträning är viktig för att förbättra syresättningen till blodet vilket leder till förbättrad hälsa och hjälper också till att förbränna mycket energi. Styrketräning (hypertrofi) å andra sidan är enormt viktig för att bygga muskelmassa vilket dels leder till högre ämnesomsättning och förbättrad hälsa genom ökad generell styrka. När man slår dessa två grundläggande träningsformer samman så har man ett enormt effektiv träningsupplägg.

Det man inte får glömma är att träning inte enbart handlar om ett bra upplägg utan också om hur väl man genomför det planerade upplägget. Träning är riktigt kul men vi vet alla vilken pina det kan vara när det blir riktigt tufft. Att klara av sista intervallen och göra sitt yttersta när man är som tröttast eller lyfta dem sista repetitionerna när musklerna säger ifrån kräver stort mod och kämpa anda. Att dessutom göra det här helt själv utan andras stöd kan kännas både omotiverande och jobbigt. Och det är just här magin i Röda rummet sker.

Föreställ dig nu samma situation. Det är bara 15 sekunder kvar på klockan och du ska göra ditt yttersta för att klara av dem så bra du bara kan, och det är inte bara du utan också en träningslokal full med personer som liksom dig krigar för samma sak. Du ser dig omkring och du ser hur alla gör sitt yttersta för orka dem sista sekunderna. Ljuset är dovt och det röda ljuset faller över dig som en krigare som inte låter sig falla för något. Du tittar omkring dig, du ser dig själv i spegeln och du plockar fram det lilla extra. Samtidigt känner du hur takten till musiken och texten från låten du älskar hjälper dig in i mål. SLUT, total utmattning. Nu återstår bara en enorm lyckorus som strömmar genom kroppen.

På Barry’s så fokuserar man varje veckodag på en ny muskelgrupp för att man ska få en komplett helhet i sin träning. Med undantag från fredag till söndag där det är helkroppsfokus som gäller men med väl uttänkta infallsvinklar. Dvs har man missat mån-tis så kan det vara klokt att delta på fredagspasset och detsamma gäller ons-tors för söndagen. Lördagar ger möjlighet att träna igenom hela kroppen.

Jag hoppas att jag har lyckats förmedlat värdet av att träna på Barry’s till dig och att det får dig att känna att du vill testa. Jag kommer hålla träningspass varje vecka och det vore enormt kul att få besök från dig.

Dela
Tweeta
 

 

Tills nästa gång du vill imponera med en hälsosam middag

Jag kom just hem och den här fantastiska middagen står framme och väntar på mig. Hur gott!?! Jag är lyckligt lottad som har en likasinnad flickvän som tänker både nyttigt och gott när hon lagar mat. Jag har länge gått och längtat efter moussaka. Ni som ätit moussaka vet att det är bland det godaste som finns.

Som jag känner till det så lagas det traditionsenligt med lamm-/köttfärs, aubergine, vitlök, fetaost och krossade tomater. Vi har gjort några mindre förändringar för att rätten ska passa vår kosthållning aningen bättre.

Ingredienser: Kycklingfärs, vitlök, chili, tomatsås (utan tillsatt socker), ricotta, aubergine och på toppen har vi mager riven ost.

Dela
Tweeta
 

Laddar http://kevin.cafe.se/page/2/