Annons

Kevin Triguero
Kevin Triguero skriver om träning, hälsa och livsstil för Café.

Annons
 

3 tips på hur du håller koll på dina framsteg i träningen

Visst är viktigt att sätta upp mål med träningen för att hålla motivationen och fokuset på rätt plats men det är inte alltid så enkelt att konkretisera vad man ska sätta upp för mål om man saknar erfarenhet på vad som är rimligt att uppnå.

Annons

Därför tänkte jag idag ge dig ett par enkla tips på hur du kan upprätthålla din vision utan att behöva konkretisera den i specifika mål men ändå mäta dina framsteg.

Före – Efterbilder: Det här är något jag rekommenderar alla mina klienter att göra och jag ber dem hålla dessa för sig själva. Hur obekvämt det än känns i stunden att fota sig själv så vet jag att det är ett bra sätt att hålla koll på sina framsteg. Det sker så mycket med kroppen att det inte bara går att förlita sig på det som står på vågen utan oftast är det visuella mer avslöjande för ens framsteg.

Testa din fysiska förmåga: Istället för att stirra dig blint på vågen eller det du ser i spegeln så låt kroppen visa dig vilka framsteg du gjort med din träning. Välj ut ett par övningar som du var fjärde vecka återkommer till och testar din fysiska förmåga. Det kan tex vara att du mäter din råstyrka i fyra olika basövningar, du mäter din styrkeuthållighet i chins, boxjumps, brutalbänk och bänkpress eller att du helt enkelt mäter din förbättring i löp/rodduthållighet etc.

Använd ett måttband: Ibland är det svårt att avgöra vilka framsteg man gjort baserade på vikt och visuellt intryck och då kan ett måttband vara ett verktyg du kan nyttja för att svart på vit se vilken förändring du lyckats åstadkomma. Välj ut ett par punkter på kroppen som du mäter i början av din träningsperiod och som du återkommer till efter ett par veckor.

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar