Annons

Kevin Triguero
Kevin Triguero skriver om träning, hälsa och livsstil för Café.

Annons
 

3 enkla tips till hur du blir mer rörlig

IMG_2186

En läsare lämnade följande kommentar på bloggen.

Jag vill förbättra min rörlighet och då kanske framförallt för att kunna utföra övningar i gymmet bättre, exempelvis benböj. Var ska börja för att utveckla rörligheten? Ska jag starta med yoga eller vad finns det för alternativ?

Tjena Adam!

Bra fråga och jag är övertygad om att många står inför samma utmaning som dig.

Annons

Det tog väldigt lång tid för mig innan jag på riktigt förstod vikten utav bra rörlighet. Numera önskar jag att jag hade börjat mycket tidigare men det är också viktigt att inse att det aldrig är försent. För att kunna utföra många övningar korrekt och förebygga skador är rörligheten a och o.

Yoga är såklart ett jättebra alternativ om man vill jobba på sin rörligheten men det är inte alla som har lust att ägna mer tid till träning eller lust att avsätta tid från sin styrketräning till att utöva yoga. Men jag vill varmt rekommendera det, särskilt Ashtanga Yoga, då det är väldigt väl genomtänkt och man gör jättefina framsteg. Ett enklare sätt att börja jobba på sin rörlighet och göra det i samband med träning eller hemma under dagen är att sitta i squat-position mellan varje set eller övning alt. försöka sitta 5 minuter hemma varje dag. Detta ska egentligen inte vara varken svårt eller jobbigt men pga hur vi vuxit upp och tränat så har vår kropp gått ifrån att vara bekväm i en sådan position.

Ett annat tips är att välja 2-4 olika stretch övningar som du avslutar varje pass med och håll varje position under fem djupa andetag. Försök prioritera fotleden, sätet och bröstrygg.

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar