Annons

Kevin Triguero
Kevin Triguero skriver om träning, hälsa och livsstil för Café.

Annons
 

HAT-KÄRLEK PÅ GYMMET

Ben är alltid en tung träningsdag. Man upplever alltid lite hat-kärlek när ben hamnar högst på träningsschemat. Det går liksom inte att komma ifrån att det kommer bli jobbigt men det finns heller ingen mer belönande känsla efteråt. Det är helt enkelt stora muskelgrupper som kräver energi och mycket engagemang.

Några olika övningar som bör vara med på träningsschemat är:

Raka marklyft, Liggande lårcurl, Sittande benspark, Kick-Backs, Knäböj, Utfall bakåt/framåt, Hacklift, Benpress, Vadpress, m.m. Övningar för ben är många, roliga och oftast tunga.

Vilka övningar man bör fokusera på är väldigt enskilt. Jag ser alltid till att fokusera på det jag behöver utveckla mest och utifrån det lägger jag upp mitt träningspass.
Ett tips om du just börjat styrketräna är att respektera kroppens begränsningar och inte ge dig på övningar eller vikter kroppen inte är riktigt förbered för att ta sig ann. Många benövningar kräver att man först lär sig kontrollera bålen och även viss rörlighetsträning. Om du å andra sidan bor på gymmet likt mig och upplever att du stannat av i din benträning så kanske bör fundera på dela benträningen till 2 pass och lägga ännu större övningsfokus mer fram-, baksida, sätet eller vader.

Annons
Dela
Tweeta
 

Annons

 


Annons

Laddar