Annons

Kevin Triguero
Kevin Triguero skriver om träning, hälsa och livsstil för Café.

Annons
 

Hur ska man toppa formen?

kevin+jonas+topmodel

Jättekul att ni uppskattar det senaste inlägget. Jag fick ett par riktigt bra följdfrågor från Adrian. Fortsätt ställa frågor, det finns inga dumma sådana, det bästa sättet att hämta kunskap är genom att fråga.

Är det inte kalorier in-kalorier ut som gäller?

Nej!!!! Detta kan vara det mest missuppfattade påståendet som finns. Kalorier från socker är inte = kalorier från bra källor till kolhydrater. Fett som oxiderat är inte = bra fetter som du exempelvis hittar i avokado, kokosfett, olivolja, lax, nötter, etc. Tänk skillnaden på 50g kolhydrater från exempelvis potatis eller 50g kolhydrater (socker) från ett par Snickers. Det är jäkla skillnad på dels hur mycket mängd vi pratar om för att uppfylla samma kalorimängd och dessutom hur kroppen tar upp näringen och hanterar den. Därför är dessa källor inte likvärdiga.

Jag vet otroligt många som använder sig utav denna metod för att båda bulka och deffa och man ser väldigt tydligt på att kvalitén i slutändan inte blir så bra som det hade kunnat bli. För mig är det är enkel logik.
Dålig kost + Bra träning  = Ok resultat
Bra kost + Bra träning = Grymt resultat.

Varför skulle fettprocenten påverkas om du äter samma mängd kolhydrater i form av havregryn eller sallad?

Bra fråga. En likvärdig mängd kolhydrater har ingen större påverkan på min fettprocent däremot kan jag äta betydligt större mängd bladgrönt än havregryn för att uppnå ett likvärdigt kolhydratsintag. Dvs om vi talar om att fylla tallriken med mycket mat och hålla kolhydraterna nere så väljer jag hellre bladgrönt.

100g Havregryn = 62g kolhydrater
100g spenat = 0,7g kolhydrater
100g färskpotatis rå = 12,5 kolhydrater

Hur ser din frukost ut? 

Min frukost just nu består utav en citrus-, spirulina- och vetegräs-shot plus en stor grön smoothie. Periodvis byter jag ut min smoothie mot ett mål mat.

Äter du mejeriprodukter som t ex kvarg? Det innehåller ju visserligen 4,5 gram sockerarter per 100gram.

Jag försöker undvika mejeriprodukter i största möjliga mån. Dels för att det försämrar näringsupptaget och det ger mig dålig hy. I övrigt tycker jag att det är en helt ok produkt men jag har som sagt valt att avstå från mejeri. Jag ska dock nämna att jag älskar ost och det händer att slinker ner lite för mycket emellanåt och jag får också lida för det ganska snabbt efteråt, främst märker jag det på min hy.

Är det olämpligt att äta kvarg om man vill toppa formen?

Jag tycker inte det är olämpligt däremot tycker jag att om man kan avstå från det så bör man göra det. Resultatet kommer bli bättre och man kommer må bättre. Sedan är det viktigt att komma ihåg att vi alla är på olika steg i processen och hellre att man känner sig tillfredsställd och motiverad än less på allt.

Tycker du kokosmjölk är ett bra livsmedel?

Ja, ett bra alternativ till vanlig mjölk.

Tycker det lätt blir att man inte äter så varierat om man bara har grönsaker till. Dessutom tycker jag att man verkligen får lassa på med rejält med grönsaker för att bli mätt, blir ett berg på tallriken! 4 morötter, 1 tomat, gurka, broccoli, massor med sallad! Äter du större mål eller äter du mellanmål också? 

Jag tycker om att se mycket mat på min tallrik och känna mättnadskänslan efter jag ätit upp och därför är detta ett bra sätt för mig. Jag äter vanligtvis 4 mål (inkl. frukost) per dag. När jag börjar dra ner på kalorierna ordentligt försöker jag äta fler mål (5-6 mål om dagen) men mindre mängd.

Annons
Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar