Annons

Kevin Triguero
Kevin Triguero skriver om träning, hälsa och livsstil för Café.

Annons
 

TRÄNING: Hur lång vila behöver du på gymmet?

Det uppstår en rad olika frågor när man börjar styrketräna. Bland dessa är hur lång vila man egentligen behöver mellan varje set? Som vanligt beror det helt och hållet på ens målsättning men för att förenkla frågeställningen så utgår jag från två olika målsättningar.

Annons

Den ena är att man är ute efter ren styrkeutveckling och den andra är att man vill optimera muskeltillväxt.

Lång vila mellan varje set ger musklerna större möjlighet att återhämta sig och bättre förutsättningar för att klara mer krävande lyft. Ett effektivt sätt att förbättra sin styrka är därför att fokusera på ett färre antal kontrollera repetitioner med längre vila emellan. I regel kan man utgå från att 3-5 minuter mellan varje set är optimal för ett styrkeupplägg.

För att optimera muskeltillväxt behöver man uppnå högre träningsvolym. Man tränar med aningen lägre belastning än vid styrkeutveckling och fokus ligger återkommande skapa så pass stor spänning i muskeln att det orsakar en skada på muskelfibrerna. För att uppnå det behöver man utsätta muskeln för en viss belastning under en viss tid och göra det flera gånger om. I regel brukar vilan i ett sådant upplägg ligga mellan 30-75 sekunder.

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar