Kevin Triguero

Kevin Triguero

Kevin Triguero

Kevin Triguero

TRÄNING: Tre saker du bör veta om PullUps

Kevin Triguero  |  Publicerad 2017-11-06 14:29  |  Lästid: 2 minuter

Oavsett om man är ny till träning eller tränat länge så är pullups en övning som ger riktigt bra resultat. Det är en grym övning som täcker hela ryggen och med hjälp av olika handfasta grepp så kan man ge mer fokus till olika delar. Om du är nybörjare på gymmet så kan målet i första hand vara att klara av en pullup utan assistans och om du tränat länge så kanske du har vikt- eller volymmål.
Oavsett så är det huvudsakligen tre grepp som man arbetar med:

Pronerat – Det ni ser på bilden är ett pronerat grepp, dvs handryggen vänd mot dig. Du vill greppa stången något bredare än axelbrett så ett tips är att bilda ett V med armarna och greppa tag om stången. Det pronerade greppet ger bra utslag på vidden på ryggen och med tiden kan du även försöka med ett ännu bredare grepp.

Neutralt – Det neutrala greppet funkar enbart om du har två stänger att greppa tag i. Greppet är i regel något smalare och nu arbetar man i rörelse med armbågarna framåt. Med ett neutralt grepp från man större möjlighet att nypa åt ryggens mitt/djupet.

Supinerat – Innebär att man greppar stången med ett omvänt grepp, dvs handflatorna vända mot dig. Här greppar man stången något smalare än axelbrett. Till skillnad från dem andra två greppen så övergår stor del utav dragkraften nu över till biceps men fortfarande en övning som utmanar ryggmuskulaturen om man gör det på rätt sätt.

Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2017-11-07 13:07