Annons

Kevin Triguero
Kevin Triguero skriver om träning, hälsa och livsstil för Café.

Annons
 

Vad bör du prioritera: Sprintintervaller eller Långdistanslöpning?

När man jämför olika träningsätt måste utgångspunkten alltid vara förutsättningar och målsättning. Det är jättesvårt att hävda att ett visst tillvägagångssätt är bättre än ett annat om man inte har klart och tydligt vad man vill uppnå och vilka förutsättningar man utgår från.

Annons

I detta inlägg vill jag belysa varför du bör prioritera sprintintervaller före långdistanslöpning om din målsättningen är att skaffa dig en till synes vältränad kropp.

Långdistanslöpning

Lägre testosteron – Det är bevisat att atleter/motionärer som tränar mestadels långdistanslöpning får sänkta testosteronnivå. 

Ökad kortisol – Höga kortisol nivåer i kroppen bidrar även det till sänkt testosteron och ökad fettlagring.

Sprintintervaller

Naturlig testosteron boost – Sprintintervaller bidrar till en enorm procentuell ökning av din testosteronnivå vilket bidrar till ökad muskeltillväxt och högre fettförbränning. 

Minskad fettlagring – Sprintintervaller förbränner mer fett på kortare tid än traditionell löpning. Dessutom ökar det nivåer av viktiga hormoner som bidrar till ökad fettförbränning.

Ökad muskeltillväxt – Genom förbättrad hormonbalans och ökad kraftansträngning under dina korta sprintintervaller. 

Dela
Tweeta
 

Annons

 


Annons

Laddar