Annons

Kevin Triguero
Kevin Triguero skriver om träning, hälsa och livsstil för Café.

Annons
 

Vad bör man fokusera på: Konditionsträning eller Styrketräning?

Oj oj oj.. nu ställer jag till det ordentligt. Vad tänker jag med när jag slänger mig i en het gryta med en rad olika kokande åsikter.. kanske vill jag bara fånga din uppmärksamhet för att få dig att inse att kombinationen är mest troligt det korrekta svaret..? Eller kanske bara en utav dessa..?

Annons

Vilken av dessa är egentligen den bästa träningsformen?

Det hade varit helt fantastiskt om jag kunde ge dig ett konkret svar på den här frågan men som i dem flesta fall så är det en rad andra frågor som först och främst behöver svar.

All form av träning är bra för din kropp så länge den utförs med bra teknik och med en tydlig träningsplanering. Konditionsträning och styrketräning är båda utmärkta träningssätt som syftar att förbättra din fysiska tillstånd och hälsa. Att påstå att dessa inte är förenliga med varandra är en lögn. Det beror helt och hållet på dina förutsättningar och framtida träningsmål. Huruvida du tränar för att bli en mer uthållig, bygga större muskler eller enbart fokuserar på att förbättra din hälsa så blir utgångspunkten olika.

Eftersom varje individ ser olika ut, har olika fysiska bakgrund och framförallt olika målsättningar så behöver vi olika mycket av den ena eller andra i olika faser. För många är det enormt värdefullt att hålla isär på styrketräning och konditionsträning för att inte störa muskelutvecklingen. Medan andra har stort värde att kombinera dessa två träningsformer.

Jag som nördar ner mig i träning skiljer väldigt ofta på dessa träningsformer men i perioder så ser jag stort värde i att mixa dem. Framförallt handlar det om perioder då jag vill deffa ner mig en aning. Jag blandar då styrketräning med kortare och mer intensiva intervaller. På det viset fortsätter jag att stimulera en positiv muskeltillväxt samtidigt som jag förbränner mer fett och förbättrar min uthållighet. Det jag däremot inte ägnar min tid till är att köra långa konditionspass som bryter ner muskelmassa.

Bra planering och insikten om att olika slags träningsupplägg hjälper dig fram till dina mål i olika skeden av din utveckling är A och O.

 

Dela
Tweeta
 

Annons

 


Annons

Laddar